Η Ακαδημία και η αναζήτηση της δικαιοσύνης
Carl Johan Wahlbom - Η Ακαδημία του Πλάτωνα |
Στη δεκαετία που ακολουθεί την ίδρυση της σχολής, ο Πλάτων περνά στα χρόνια της ακμής του προσφέροντας στη φιλοσοφία εξαιρετικά έργα, μεταξύ των οποίων είναι ο Φαίδων, ο Φαίδρος, το Συμπόσιο ο Παρμενίδης, ο Θεαίτητος κ.ά. Εδώ θα αναφερθούμε στην «Πολιτεία», τον διάλογο που κυκλοφορεί λίγο μετά από το 380 και με τον οποίο γίνεται ξεκάθαρη η άποψη του Πλάτωνα περί ταύτισης πολιτικής και ηθικής. Οι νόμοι οφείλουν να διαπλάθουν την προσωπική ηθική του καθενός και σε αυτή την ηθική θεμελιώνεται κάθε πολιτική σκέψη και πρακτική. Το έργο αυτό διευκρινίζει τον κανόνα του δικαίου που οφείλει ο άνθρωπος να ακολουθεί στη ζωή του. Τι είναι δικαιοσύνη και τι αδικία; Πώς επηρεάζουν την ανθρώπινη ψυχή και ποιο από τα δύο εξασφαλίζει την ευτυχία; Για να καταλήξει σε μία απάντηση, ο Πλάτων θα εξετάσει τις τρεις απόψεις περί ηθικής.
Η συμβατική, παραδοσιακή ηθική που επιδιώκει την εντιμότητα, τη φιλαλήθεια και την απόδοση στον καθένα αυτού που του ανήκει. Αυτό σημαίνει να ωφελείς τους φίλους σου και να βλάπτεις τους εχθρούς σου, αλλά ο Σωκράτης δεν μπορεί να συμφωνήσει με έναν κανόνα που επιτρέπει την πρόκληση βλάβης σε κάποιον.
Η δεύτερη άποψη είναι η μοντέρνα ηθική της εποχής εκείνης, που είναι η άρνηση της ηθικής. Δίκαιο είναι ό, τι συμφέρει τον ανώτερο, ο οποίος επιβάλλεται στους κατώτερους αναγκάζοντάς τους να τηρούν νόμους που εξασφαλίζουν την εξουσία του. Οι άνθρωποι τηρούν τους κανόνες επειδή θέλουν να αποφύγουν την τιμωρία και κανείς δεν είναι δίκαιος από επιλογή. Εδώ βρίσκεται και ο μύθος του Γύγη, ο οποίος προέβη σε κάθε είδους άδικες πράξεις, μόλις έπεσε στα χέρια του ένα δαχτυλίδι που του επέτρεπε να γίνεται αόρατος όποτε το επιθυμούσε. Με άλλα λόγια, ο άνθρωπος από τη φύση του είναι πλεονέκτης και θα έκανε οτιδήποτε για να ικανοποιήσει τις επιθυμίες του. Η κοινωνική ζωή όμως, απαιτεί την υποταγή σε κανόνες, κάτι που όλοι κάνουν απρόθυμα, εφόσον «κανείς δεν είναι δίκαιος με τη θέλησή του».
Απόσπασμα από την Πολιτεία |
Κόντρα στην άποψη των σοφιστών που επικρατεί εκείνη την εποχή, ο Πλάτων δεν δέχεται τη σχετικότητα όταν πρόκειται για θέματα που αφορούν τις αρετές. Είναι άλλο πράγμα η «λαϊκή αρετή», η οποία εξαρτάται από τα κριτήρια που θέτει κάθε κοινωνία, και άλλο η φιλοσοφική αρετή. Η πρώτη είναι απλώς η καλή υπόληψη , είναι η τεχνική προσαρμογής στις παραδόσεις της κοινότητας και αποτελεί απλή απομίμηση της δεύτερης, η οποία απαιτεί την επίγνωση γενικών και σταθερών αρχών και είναι καθαρή γνώση. Για τον λόγο αυτό, ο μόνος δρόμος για την κατάκτηση της αρετής, τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο, είναι η αγωγή που θα διαπλάθει σοφούς κι ενάρετους ανθρώπους, που όμως θα είναι δίκαιοι. Διότι, τι καλό μπορεί να προσφέρει ένας γενναίος ηγέτης που δεν χρησιμοποιεί το θάρρος και τη δύναμή του δίκαια; Ή πως θα θεωρήσουμε ενάρετο έναν πολίτη που διάγει συνετό βίο, αλλά αδικεί τους συμπολίτες του;
Ο Πλάτων δεν δέχεται με κανέναν τρόπο την άποψη πως καλό είναι ότι είναι καλό για τον καθένα ξεχωριστά. Θα επιμείνει πως το κοινό καλό προηγείται οποιουδήποτε ατομικού συμφέροντος, διότι μόνο σε μια κοινωνία που ευημερεί μπορεί και ο κάθε πολίτης ξεχωριστά να γίνει ευτυχισμένος. Μια τέτοια πόλη παρουσιάζει στην «Πολιτεία» του, μια πόλη που αποτελεί μια αλληγορία του εσωτερικού κόσμου του ανθρώπου και με την οποία ο Πλάτων διδάσκει τον τρόπο επίτευξης της πολυπόθητης ψυχικής ισορροπίας. Η πολιτεία που οραματίστηκε, μας εξηγεί ο ίδιος «....υπάρχει στα λόγια – γιατί στη γη επάνω δεν νομίζω ότι υπάρχει πουθενά. Όμως, είπα, ίσως υπάρχει στον ουρανό, σαν ένα υπόδειγμα για όποιον θέλει να βλέπει και βλέποντας να χτίζει μια πολιτεία μέσα του. Αν υπάρχει κάπου αυτή η πολιτεία ή αν θα υπάρξει, αυτό δεν έχει καμία σημασία, γιατί εκείνος θα πράττει σύμφωνα με τους νόμους αυτής της πολιτείας και καμιάς άλλης» (592b 2-4)
Πλάτων |
Το 365 ο φιλόσοφος επιστρέφει στη Αθήνα για να δεχτεί νέα πρόσκληση το 361, όταν ο κίνδυνος της κατάληψης της Σικελίας από τους Καρχηδονίους ήταν πλέον ορατός και ήταν ανάγκη να κατανοήσει ο Διονύσιος πως πρέπει να κατορθώσει την ενοποίηση των πόλεων του νησιού σε έναν ισχυρό συνασπισμό, ώστε να αποφευχθεί η καταστροφή. Κατόπιν πιέσεων από τους πυθαγόρειους και από τον Δίωνα, ο Πλάτων πραγματοποιεί απρόθυμα την τρίτη του επίσκεψη στη Σικελία, η οποία αποδείχθηκε χειρότερη από τις προηγούμενες. Χρειάστηκε η μεσολάβηση του πυθαγόρειου Αρχύτα για να καταφέρει να φύγει και να επιστρέψει στην Αθήνα ένα χρόνο αργότερα.
Σημ: όλες οι χρονολογίες είναι π.Χ, εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά.